Gencay Kasapcı hayatını kaybetti
Resim, heykel, mozaik ve seramik sanatçısı Gencay Kasapcı hayatını kaybetti.
Resim, heykel, mozaik ve seramik sanatçısı Gencay Kasapcı hayatını kaybetti. Yaşamını uzun süredir İtalya’da sürdüren ve bir süredir sağlık sorunları yaşayan Kasapcı 84 yaşındaydı. Gencay Kasapcı, 1960’lı yıllarda ZERO grubunun içinde yer almış, pek çok tanınmış sanatçıyla ortak sergilere katılmış, dostluklar kurmuştu.
9 Mart 1933 tarihinde babasının yedek subaylık yaptığı dönemde Ankara’da doğdu. Bulgaristan göçmeni kimya öğretmeni Vicdani Ataseven ile ilkokul öğretmeni İstanbul’lu Şaziment Hanımın kızıdır.
1936 -1940 yılları arasında babası Vicdani Ataseven’in Balıkesir Lisesi Müdürlüğü yaptığı dönemde evleri okul bahçesi içinde olduğu için, henüz 3 yaşındayken kendisini okul yaşamının içinde buldu. Resim öğretmeni Ressam Kemal Zeren küçük Gencay’ı kürsüye oturtur, derslerinde modellik yaptırtırdı. Güzel havalarda da peysaja çıkan öğrencilerle doğada resim yapmaya başladı. Renkleri ve biçimleri inceleyerek, resme olan ilgisi o yaşlarda başladı.
1939 yılında, babasının İstanbul’a tayini ile aile Kuzguncuk’a yerleşti.
1944’te Kuzguncuk Marko Paşa İlkokulu’nu bitirdi.
1947’de Üsküdar Fıstık Ağacı Ortaokulu’ndan mezun oldu. Ortaokul son sınıfta, resim öğretmeninin Ankara’da Dil ve Tarih - Coğrafya Fakültesi’nde, Türkiye çapında açılan sergiye gönderdiği resmi ilk 20 öğrenci arasına seçildi ve Gazi Üniversitesi’nde özel açılacak olan okulda 7 yıl parasız yatılı sanat eğitimi alma hakkını kazandı. Ancak, bir eğitimci olarak kız çocukları için öncelikle lise eğitiminin gerekliliğine inanan babasının izin vermemesi üzerine, İstanbul Kız Lisesi’ne başladı.
1950 yılında İstanbul Kız Lisesi’ni bitirdi, İstanbul’da Güzel Sanatlar Akademisi’nin Yüksek Resim Bölümüne girdi. 1954’de Güzel Sanatlar Akademisi Yüksek Resim Bölümünü üstün başarıyla bitirdikten sonra Ankara’ya yerleşti. 1957’de Ankara’da Sanat Sevenler Derneği’nde ilk sergisini açtı. Ankara’da Dil ve Tarih - Coğrafya Fakültesi’nde 1 yıl Prof. Ekrem Akurgal önderliğinde klasik arkeoloji okudu.
1959’da İtalyan Hükümeti’nden kazandığı bursla Floransa’ya gitti. Floransa Akademisi’nde Prof. Collacichi ile fresk ve mozaik çalıştı.
1960 yılında, bursu bittikten sonra Roma’ya yerleşti ve kendi atölyesini kurdu. Kısa bir süre, Mondadori ve Vallecchi Yayınevlerine hikâyeler resimledi. Mondadori Yayınevi’nde Gianna Manzini’nin “Barka d’Noe” kitabının kapağını yaptı. Roma’da Fondazione Ernesto Besso’da ilk yurtdışı kişisel sergisini açtı. Bu arada Sırp sanatçı Mira Brtka ve Milena Cubrakoviç ile Japon sanatçı Nobuya Abe’nin atölyesine devam etti. Kısa bir süre sonra bu atölye Roma’da bulunan ve orayı ziyaret eden koleksiyonerlerin ve çağdaş sanatçıların uğrak yeri oldu. Gencay’ın resimlerinde dönüm noktası olan değişim bu döneme rastlar. Roma, Avezzano ve Gubbio Resim Yarışmalarına davet edildi. Genova’da Galeri Rotta’da karma sergiye katıldı. Galleria d’Arte del Palazzo della Esposizione’de diğer Türk Sanatçılarla bir sergi açtı. Uluslararası Premio Gubbio Resim Yarışması’nda ikinci oldu.
1961’de Uluslararası Premio Gubbio Desen Yarışması’nda Birincilik Ödülü aldı. Ascona’da Premio Europa’ya davet edildi.
1962’de Venedik’te Carlo Cardazzo ile tanıştı ve İl Cavallino Galerisi’nde kişisel sergisini açtı. Milano’da Cadario Galeri’de, Abe, Colombo, Mondrian, Picasso, Twombly ve Fontana’nın da eserlerinin yer aldığı ”Mostra dei Contrasti” sergisine davet edildi.
1963’de Romada , Liverani’ye ait La Salita Galerisi’nde kişisel sergisini açtı. Dönemin çağdaş sanatçılarından Rotella, Dorazio, Consagra, Conte, Gio Pomodoro, Castellani ve Fontana dostları arasına katıldı.
1964’de Floransa’da, Palazzo Strozzi’deki “Mostra Mercato Nazionale Contemporaneo”ya katıldı. 1964 ve 1965 yıllarında ”Palazzo della Espozisione” Roma’da açılan” IV-V. Rasegna d’Arte Figuratifi Roma e del Lazio Sergilerine eserleri seçildi. Aynı yıllarda Rimini’de yapılan ”Convegna Internazionale Artisti e Critici d’Arte” toplantısına Türk Sanatçısı olarak davet edildi.
1964’de“II Festival des Arts Plastiques de la Cote d’azur”a Abe, Carla Accardi, Pietro Consagra, Novelli, Dorazio ile birlikte tüm İtalya’dan davet edilen 33 sanatçı arasında yer aldı. Aynı yıl Roma’da Scorpio Galerisi’nde Mira Brtka ve Frankini ile üçlü bir sergi açtı.
1966’da Roma’da” Il Segno” Galerisinde, Abe, Fontana, Uecker, Burri, Afro, Arp, Kandinski, Chagall, Braque’ın eserlerinin de yer aldığı ‘’Zero Avangarde” Sergisi’ne davet edildi.
1966’da Türkiye’ye döndü. Ülkenin ekonomik ve siyasal koşulları nedeniyle yurtdışı ile bağlantılarını kesmek zorunda kaldı. Daha sonra Türkiye’de Abdullah Kasapcı ile evlendi.
1963-1968 yılları arasında ODTÜ Mimarlık Fakültesine, Ziraat Bankası ve Şekerbank’ın Kızılay Şubelerine seramik ve mozaikten oluşan büyük duvar resimleri yaptı. Ayrıca, İstanbul’da Divan ve Etap Marmara Otellerine ve Ankara’da İş Bankası Genel Müdürlüğüne kendi yarattığı özgün teknikler kullanarak nazar boncuklarıyla, sanat çalışmaları yaptı. Maalesef bu eserlerden ODTÜ’deki dışında hiçbirinin şu anda nerede olduğu bilinmemektedir.
1976–1983 yılları arasında Ankara Vakko Sanat Galerisi sanat danışmanlığı ve yöneticiliğini yaptı ve pek çok genç sanatçının sanat ortamında tanınmasını sağladı.
1983’de Mine Özman’la birlikte Mi-Ge Sanat Galerisi’ni kurdu.
1994-1995’de Mersin’e “Özgürlük” ve “Portakal Ağacı” Anıtlarını yaptı.
1994–2000 arasında İstanbul’da Galeri Replika’nın Sanat Danışmanlığını yaptı.
Gencay Kasapcı nazar boncuklarını eserlerinde kullanan ilk sanatçıdır. 1954’de tek model ve renkte üretilen boncukları yapan fırınları bularak daha fazla renk ve form kullanmaları için ikna etti ve üretimi daha sanatsal bir boyuta getirmelerine yardımcı oldu. 1958’de nazar boncuklarını kullanarak yaptığı ve Turizm Bakanlığının satın aldığı masa Brüksel Fuarı Türkiye Pavyonu’nda teşhir edildi. Yine nazar boncuklarıyla 1968’de İstanbul’da Divan Oteli için ürettiği masa yüzleri de özgün örneklerdir. Ancak günümüzde bu örnekler restorasyon sırasında yapılan değişikliklerde kaybolmuştur.
Bugün Ege Yöresinde birçok aile geçimini nazar boncuğu yaparak ve ihraç ederek kazanmaktadır.
UNICEF, TEMA (Türkiye Erozyonla Mücadele, Ağaçlandırma ve Doğal Varlıkları Koruma Vakfı), TAP (Türkiye Aile Sağlığı ve Planlaması Vakfı) tarafından resimleri kart olarak basılmıştır.